Saturday, November 28, 2009

Boleh tahan juga lembu ini...

Pada hari pertama Aidiladha, saya sempat juga menyembelih lembu di surau al-Jaafar di kampung saya. Namun, kerana ia lembu ternak maka agak mudahlah juga untuk menyembelihnya.

Semalam, pada hari raya kedua, saya turut menyembelih lembu korban di rumah saya sendiri. Kami adik beradik bersama emak dan abah berpakat untuk sembelih korban di rumah. Tetapi kali ini, jenis lembu yang saya sembelih adalah lembu yang dilepas (bukan ternak). Jadi, ia memang lebih mencabar ketika menyembelihnya.

Kawan-kawan tengoklah sendiri tanduk dan muka lembu ini. Raut wajahnya sahaja sudah mencerminkan kegarangan lembu tersebut.

Memang benarlah tok guru sembelihan saya pernah bagitau, lembu ni banyak jenisnya. Setiap jenis tersebut ada teknik-teknik menyembelihnya. Oleh itu bagi yang berminat untuk menjadi penyembelih, perlulah belajar ilmu menyembelih, berguru dengan yang pakar dan jangan malu serta malas bertanya.

Dari segi cara memegang pisau sembelihan, cara memulakan sembelihan sama ada menekan pisau dari atas ke bawah dahulu atau menarik pisau dari bawah ke atas dahulu, bagaimana memastikan darah binatang tidak terpancut ke baju penyembelih. Sebab itu kita lihat ramai yang menggunakan teknik 'daun pisang' bagi menghalang pancutan darah.

Di mana perlu menyembelih adakah di pangkal, di tengah atau di hujung leher, bagaimana ingin mengetahui tahap ketajaman pisau sembelihan dan teknik-teknik yang lain.

Pendek kata hendak menyembelih pun mesti berguru. Benarlah, ilmu ini terlalu luas dan beruntunglah bagi orang yang suka belajar.

Tapi dia selalu ingatkan... yang paling penting, pisau mesti tajam.

No comments: