Monday, November 9, 2009

Berguru sampai jadi...

al-Hamdulillah, saya berkesempatan berguru buat kali ke-4 dengan sifu Puan Ainon Mohd. Bermula pada 23 Ogos, 18 Oktober, 1 November dan yang terakhir adalah semalam 8 November bermakna saya telah 4 kali berulang alik ke Taman Permata untuk berguru dengan beliau.

Memang banyak sangat curahan ilmu yang saya dapat dari beliau. Tidak perlulah saya 'belajarlah sampai ke negeri China' tetapi saya perlu meredah lebih 40 kilometer sehala untuk duduk dalam kuliah beliau dari jam 9.30 pagi sehingga 4.00 petang.

Yang lebih menarik, saya bukan belajar bait-bait ilmu dari mulut beliau bahkan sikap dan cara berfikir beliau. Memang berbaloi penat lelah selama 4 kali Ahad yang saya laburkan.

Antaranya yang saya ingat dan cuba saya amalkan ialah 'Jangan kita sika tambah stress orang lain'. Baik kita orang pandai, orang atasan, orang ada duit, orang ada pangkat dan apa sahajalah, maka permudahkan dan cubalah 'senang' kan orang lain.

Jangan suka mendera (bukan sekadar jasmani), menekan, mengungat dan menakut-nakutkan orang lain. Sebaliknya sama-sama kita cuba menyeronokkan orang lain, memudahkan orang lain.

Rasulullah saw sendiri memberi tahu pada kita, sesiapa yang menyenangkan saudaranya yang lain maka Allah akan menyenangkannya. Tentunya kita mahu memperoleh janji yang dilontarkan oleh baginda ini.

Banyak lagilah yang saya pelajari.

Oleh itu, marilah kita miliki sifat 'mahu belajar' kerana semakin kita belajar rupanya ada signal yang bagitau kita ini sebenarnya 'bodoh'. Tidak ada rugi langsung kita terus belajar waima apa yang kita rasa kita sudah tahu.

Sifu, doakan saya bukan sekadar belajar teori menulis tetapi benar-benar dapat hasilkan karya-karya agung... Amin.

No comments: