Sunday, November 1, 2009

Aku Berguru Lagi Dengan Sifu Puan Ainon Mohd

Hari ini, Ahad 1 November. Pagi-pagi lagi aku dan anak sulungku Ahmad Iyyash pergi mencari nasi lemak dan surat khabar. Tentunya selepas solat subuh dan membaca al-Qur'an.

Anakku pun bertanya "Baba nak pergi mana hari ini?"

"Baba ada program jauh la, baba nak belajar..." Iyyash diam tanda faham. Dia tahu ayahnya memang selalu pergi 'belajar'.

Kali ini guruku ialah Puan Ainon Mohd. Setelah menjamah sebungkus nasi lemak, aku pun segera menuju ke Taman Permata bersama Ustaz Herman.

"Cepat sikit Man, nanti takut tidak dapat kerusi" aku bercakap penuh semangat.

Memang semua perkara yang kita hendak buat perlu berguru. Kata Puan Ainon, kerja guru ialah mengajar dan mendorong. Memang aku setuju sangat.

Banyak yang aku pelajari dari beliau. Maklumlah kelas dari jam 9.20 pagi sehingga 4.30 petang. Memang dapat segunung emas.

Aku belajar metode dalam menulis buku fiksyen, bagaimana hendak menokok tambah buku buku fiksyen dan bagaimana merancang karya dan banyak lagilah.

Aku sempat juga bertaaruf dengan ramai penulis PTS yang senior seperti Akhi Azrul Jaini, saudara Imran Yusuf, saudara Syarafudin dan saudara Haikal dan beberapa orang lain.

Benarlah perkataan yang pertama diturunkan adalah IQRA'. Bacalah, belajarlah.

Seorang guruku berpesan "Orang kalau tidak suka membaca, sukar diubah karektornya"

Syukran jazilan, mucho gracias Puan Ainon. Minggu depan InsyaAllah saya datang berguru lagi. Menulis Menggunakan Bahasa Melayu Tinggi.

No comments: