Thursday, October 29, 2009

29 Oktober 2009 Dalam Sejarah

Lebih seminggu sebelum 29hb saya dimaklumkan oleh UKM untuk menghadiri Peperiksaaan Lisan Sarjana (Viva) saya.

Saya cuba buat tenang sahaja. Anggap ia sebagai sebahagian perkara yang akan saya lalui. Jangan terlalu ambil mudah dan tidak pula terlalu exited sangat. Akhirnya saya pun tenang mengulangkaji baris demi baris, halaman demi halaman disertasi saya setebal 253 halaman (tidak termasuk halaman-halaman awalan).

Petang hari Selasa, 28 hb sehari sebelum viva, saya sempat minum petang bersama Ustaz Herman dan Cikgu Azri Yusuf. Minum air kelapa matak, air tebu segar dan makan buah jambu serta 2 biji pisang emas.

Malamnya adalah seperti malam-malam biasa. Saya sememangnya membiasakan diri agar tidak menggelabah bila ada sesautu perkara.

Cuma sebelum solat Isyak berjemaah saya minta pada isteri dan 5 orang anak saya,

"Malam ini lps kita solat Isyak sama-sama, kemudian kita solat hajat ya... esok baba ada periksa kat UKM, semua doakan baba ya..." Kami bersolat sama-sama malam itu.

Esoknya jam 7.00 pagi saya bertolak ke UKM. Jam 8.00 pagi saya samapai di perkarangan masjid UKM dan terus memparkir toyota unser saya di depan masjid.

Saya segera tunaikan hajat, kemudian mengambil wuduk dan sempat menunaikan solat tahiyyatul masjid dan hajat dalam masjid. Untuk tambahkan tenang saya.

Saya segera ke bangunan FPI dan singgah ke kantin untuk beli sebotol air mineral. Di perjalanan saya sempat berjumpa kawan lama akhi Yusni Yusak. Dulu 3 tahun duduk sebilik di Jordan.

Sebelum ke bilik Viva, saya sempat bertemu penyelia saya, Yang saya hormati Prof. Madya Dr. Wan Kamal bin Mujani. Syukran Doktor atas bimbingan, nasihat dan tunjuk ajar. Saya berdoa agar Allah membalas segala kebaikan doktor. Amin.

Akhirnya pada jam 9 lebih saya pun masuk ke bilik Viva 1, aras 2 bangunan FPI, UKM.

Antara yang hang hadir;

1. Prof. Madya Dr. Hajah Salmah Ahmad selaku pengerusi viva merangkap Penyelaras program pengajian Siswazah.

2. DR. Mahiran bt. Ahmad, pemangku ketua Jabtan Pengajian Arab dan Tamadun Islam.

3. Prof. Madya Dr. Wan Kamal Mujani selaku penyelia

4. Ustaz Ezad AZrai b. Jamsari selaku pemeriksa dalaman

5. Puan Rohimah binti Borhan selaku urusetia PPS.

Setelah kira-kira satu jam berlangsung viva, maka akhirnya disertasi saya pun diisytiharkan LULUS.

al-Hamdulillah. Terima kasih buat semua yang membantu secara langsung dan tidak langsung.

Buat Allah, hambamu ini akan sujud syuklur padaMU.

Demikianlah antara perjalanan sarjana saya di UKM...

No comments: