Sunday, October 25, 2009

1999...2009




Semuanya adalah dengan izin Allah. Setelah mengerah sedikit usaha, maka pada tahun 1994 Allah telah mengurniakan rezeki kepada saya untuk menyambung pelajaran dalam bidang Bahasa Arab di bawah tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia.

Akhirnya pada tanggal 31 Ogos tahun tersebut, berangkatlah saya ke bumi Jordan. Kami seramai 100 orang pelajar tajaan KPM dan 100 pelajar tajaan Yayasan Pahang serta beberapa orang pelajar tajaan JPA telah ditempatkan di University al-Albayt, Mafraq.

Kami teruja dengan universiti ini. Kami perlu menghabiskan 51 subjek sekira-kira 151 jam kredit dalam tempoh 4 tahun. Bahkan graduan universiti ini perlu menyiapkan satu tesis/kertas kerja dan perlu dibentang (Viva) di hadapan umum.

Bayangkan kami perlu berbahas dengan para doktor Arab di khalayak ramai. Pada peringkat ijazah sarjana muda. Jangan hairan jika ada universiti yang cuma mengadakan viva dalam bilik tertutup tetapi kami perlu berada dalam dewan terbuka. Bayangkanlah...

Setelah 4 tahun kami berhempas pulas akhirnya kami pun berada di penghujung jalan. Tentunya ramai di antara kami yang berjaya menyelesaikan 151 jam kredit, namun perbezaan kami adalah pada siapa yang paling cepat boleh menyiapkan tesis.

Maka pada pertandingan terbuka ini, al-Hamdulillah saya adalah orang ke-3 berjaya menyiapkannya dalam ratusan pelajar yang menghuni di al-Albayt Universiti dengan tajuk "Gambaran Masyarakat Arab; Kajian Buku Rihlat Ibn Jubayr". Ini adalah cerita tahun 1999 yang lalu.

Kini tahun 2009. Sudah genap 10 tahun kenangan ini berlalu. Begitu pantas. Kisah yang berlaku pada bulan haji tahun 1999 itu, kini berulang kembali.

Pada 28 Oktober 2009 (Rabu) ini sekali lagi saya akan masuk ke bilik Viva. Namun kali ini untuk menyiapkan sarjana saya. Tajuk saya pilih kali ini ialah "Sejarah Perluasan Kuasa Islam di Pulau-pulau Laut Mediterranean".

Tesis setebal 253 perlu saya pertahankan. Setelah perjalanan yang panjang ini, tentunya saya banyak mendapat manfaat tentang tajuk ini. Apatah lagi saya dibimbing oleh penyelia saya yang cukup saya segani iaitu Prof. Madya Dr. Wan Kamal bin Mujani. Beliau banyak memberi bimbingan, nasihat, teguran berguna dan seribu bentuk bantuan yang tidak dapat saya balas. Semoga Tuhan membalas segala jasa-jasanya.

Walaupun viva kali kedua ini berlaku pada tahun yang berbeza, selepas 10 tahun dari viva pertama saya dahulu namun ia berlaku juga pada bulan-bulan haji. Semoga ia memberi kemudahan dan barakahnya pada saya.

Buat teman-teman saya mengenali saya... saya minta doa kalian agar perjalanan viva saya kali ini dipermudahkan Tuhan. Amin.

Salam kejayaan buat kita semua di mana sahaja berada...

2 comments:

Anonymous said...

Salam akhi..

Selamat maju jaya untuk anta.. semoga Allah permudahkan usaha kita semua. InShaAllah..

Doakan ana juga agar cepat2 dpt viva..

oo.. dulu anta no.3.. ana lewat skit je.. ana no.13.. hehehe

wassalam

abuiyyash said...

Syukran ibn rejab