Wednesday, November 25, 2009

Selamat Hari Raya Korban


Kita kini berada di penghujung bulan Islam. Iaitu bulan yang ke-12. Ini bermakna kita telah meraih pelbagai nikmat anugerah Tuhan selama 11 bulan sepanjang tahun ini.

Tahniah buat semua saudara yang berkesempatan menunaikan ibadat haji pada tahun ini. Semoga beroleh haji yang mabrur.

Namun, bagi kita yang tiada kesempatan untuk menunaikan haji kita turut berusaha mencari redha Tuhan. Iaitu dengan kita menunaikan pusat sunat hari Arafah (9 Zulhijjah) dan dengan menyembelih korban. Mudah-mudahan kita juga beroleh redaNya.

Apakah alasan yang layak kita ajukan pada Tuhan jika kita tidak berkorban? Cuma sekadar 3 ratus ringgit sahaja dibanding pelbagai nikmat yang kita perolehi. Yang jika ingin kita hitung maka tidak mungkin tidak terhitung banyaknya.

Mudah-mudahan juga, kesanggupan kita melakukan korban kali ini mendorong kita untuk melakukan korban demi Allah, pada perkara yang lebih besar lagi.

Marilah juga kita menginsafi, korban yang kita lakukan ini hanyalah kecil jika kita bandingkan dengan pengorbanan Nabi Ibrahim a.s, yang terpaksa meninggalkan isteri dan anak kecilnya (Ismail) di tanah gersang Mekah yang tiada penghuni di kala itu.

Malah, sanggupnya Ibrahim untuk menyembelih puteranya itu, yang sekian lama ditinggalkannya demi patuh pada perintah Tuhan.

Allahu Akbar (9X)... wa Lillahilhamd.

Maka wajarlah kita mendoakan Nabi Ibrahim dan keluarganya dalam setiap solat kerana pengorbanan besar tersebut.

Marilah berdoa agar keluarga kita juga diberkati Allah seperti keluarga Nabi Ibrahim, atas sedikit korban yang kita kerjakan ini.

Amin...Allah Maha Besar

SELAMAT HARI RAYA KORBAN dari saya sekelurga.

1 comment:

abuiyyash said...

Salam kembali armuorius, syukran