Sunday, November 22, 2009

Mengajar dan Mendorong

Berdentam dentum si guru itu menerangkan perihal korban. Dari bab hukum, dalil, hikmah, fadhilat semua dikupasnya. Tidak cukup dengan itu, pengagihan daging korban pun dihurainya.

Memang kita telah diajar akan banyak hukum Tuhan. Kewajipan solat, bayar zakat, tunai haji, tutup auarat dan yang akan tiba ini perihal tuntutan korban.

Dalam kuliah-kuliah yang saya cuba sampaikan, saya terasa ingin lakukan sedikit perubahan. Dalam hati kecil saya beritahu, mereka semua sudah tahu bahawa korban ini amat dituntut dan tersangat bagus. Saban tahun ada sahaja para ustaz yang huraikan. Namun, tidak ramai juga yang sanggup berkorban.

Oleh sebab itu, saya tidak mahu menekankan hukum hakam korban tetapi saya ingin terus mendorong dan memotovasikan orang Islam untuk berkorban.

Apa alasan-alasan yang menghalang kita daripada cuba berbuat korban? Hancurkan halangan tersebut. Halangan nafsu, halangan masa, duit dan apa lagi alasan yang lapuk, yang telah kita gunapakai setiap kali tiba hari raya korban. Nyahkan semuanya.

Ayuh kita dorong diri kita, ahli keluarga kita, rakan-rakan kita semua. Marilah sama-sama kita berusaha bersungguh-sungguh untuk kita tunaikan korban ini.

Para penceramah dan ustaz, doronglah mereka untuk berkorban bukan sekadar menyampaikan mesej sahaja.

Bimbang mereka tahu dan arif akan korban tetapi tidak terdorong untuk melaksanakannya.

Apalah indahnya jika kita tahu benda baik, tetapi kita tidak dapat melaksanakannnya.

No comments: