Monday, November 9, 2009

Anda Tahu 'nenek' Rasulullah saw.

Tiba-tiba seorang sahabat lama memulakan bicara dengan malu-malu kucing "Assalamualaikum, ustaz sihat? Saya hendak bertanya ustazlah?"

Saya pun menjawab "al-Hamdulillah, tanyalah. Kalau saya boleh jawab, saya akan cuba jawab tetapi jika saya tidak tahu, saya mohon tangguh"

"Begini... anak saya berumur 5 tahun di tadika PASTI di.... Dia tanya pada saya, siapa nama nenek Rasulullah saw. Muallimah cuma bagitau nama datuk nabi, Abdul Mutallib"

Hari Sabtu lepas, 8 November saya pergi gotong royong rumah jiran yang mengadakan kenduri kahwin.

Sambil memproses ayam saya pun melontarkan soalan yang sama kepada beberapa teman yang berhampiran saya. Saya cuba memulakan bersembang topik 'ilmiah' daripada cerita-cerita yang tidak tentu hujung pangkal, kutuk orang sana sini.

"Saudara, kita tahu nama datuk nabi, Abdul Mutallib tetapi ada sesiapa yang tahu atau tidak nama nenek nabi?"

Masing-masing tercengang, seolah-olah dilempar soalan maut. Memang maut pun sebab tidak ada yang berjaya menjawab.

"A, saya bagi satu minggu... B, saya bagi 2 minggu, trylah cari jawapannya" Saya cuba meredakan gelodak jiwa saudara-saudara saya.

Tuan-tuan pula bagaimana?

Siapa nama nenek nabi saw?

Jangan ke mana-mana, saya akan kongsi jawapannya pada minggu hadapan di tempat yang sama (blog ini) yang mungkin diwaktu yang tidak sama.

Saya juga akan beri bonus lain, nama sepupu-sepupu Rasulullah dan makcik-makciknya.

Insya Allah... Kalau saya lupa, ingatkan saya.

8 comments:

KLMJ said...

Nama nenek nabi Muhammad s.a.w ialah Barrah bt Abdul Uzza b Uhtman b Abdul Dar b Qusai b Kilab b Ka’ab b Luai b Ghalib b Fahr b Malik b Al-Nadhir

abuiyyash said...

Salam akhi KJMJ...

abuiyyash said...

Barrah binti Abdul Uzza itu nenek sebelah ibu, Aminah.

Tetapi ramai antara kita yang tidak tahu nenek sebelah bapa, isteri Abdul Mutallib.

Syukran

abuiyyash said...

Akan saya tulis jawapannya dalam entri...

M.A. said...

Dari Wikipedia:

Fatimah bint Amr (Arabic: فاطمة بنت عمر‎) (died 576) was Muhammad's grandmother. She was married to Abd al-Muttalib ibn Hashim. Her full name was: Fatimah daughter of `Amr ibn `A'idh ibn `Imran ibn Makhzum. Her mother's name was Sahre, Sahre's mother was Tahmur. Tahmur was the daughter of Ubeyd, the son of Qusai.

KLMJ said...

macam kenal jer M.A ni...

abuiyyash said...

Tahniah MA. Jawapan yang sangat betul... Beritau yg lain.

Ainul Mustafa said...

soalan yg sama yg ditanya oleh anak saya yg berumur 2tahun