Thursday, August 28, 2008

Rihlat 23 Jam...

Al-hamdulillah jam 5.30 pg tadi, Jumaat 29 hb saya selamat sampai ke rumah saya di Kelang selepas rihlat sejauh 800km selama 23 jam.
al-Kisahnya, saya mendapat jemputan mengadakan diskusi buku saya 'I Love Ramadhan' di SM Teknik Johor Bahru di hadapan guru2 P.Islam sekolah rendah dan menengah daerah JB jam 2.30-4.00 ptg Khamis 28 hb.
Maka slp solat subuh dan mengambil sedikit juadah maka saya pun mula bergerak jam 6.30 pg 28hb menuju ke JB, ditemani seorang rakan. Jam 9.00pg kami berhenti untuk sarapan pagi di R&R Air Keroh Melaka selama 1/2 jam. Slp itu saya bergerak dan singgah di Air Hitam Johor jam 10.30 pg kerana hajat seorang sahabat yang inginkan buku saya ILR. Tepat jam 11 kami terus bergerak dan tiba di JB jam 12.15 tgh. Saya dan rakan saya singgah di masjid Institut Perguruan Temenggong Ibrahim untuk berhenti rehat, membersihkan tubuh dan menunaikan solat jama' taqdim zohor-asar.
Selepas itu saya segera ke tempat tujuan kedatangan saya ke JB. Tepat jam 2.45, saya mula menyampaikan presentation saya bersama 18 slide powerpoint saya dihadapan rakan2 guru daerah JB sehingga jam 4.00 ptg.
Syukran kepada rakan2 yg sudi bersama dengan saya, untuk kita 'sharing' buku ILR sebagai satu alternatif untuk kita berdakwah dengan mad'u2 kita khasnya anak2 didik kita di sekolah. Tahniah kawan2 di JB.
Jam 5.45 ptg saya terus bergerak ke TNB Pasir Gudang untuk menyampaikan ceramah bulan Ramadhan selepas solat Maghrib. Terima kasih TNB PG yang menjamu nasi beriani dan daging kambing. Sedap sekali.
Jam 11 mlm saya mula bergerak balik ke Klang. Selepas melalui 7 perhentian, akhirnya saya sampai ke rumah jam 5.30 pg tadi.
Penatnya sungguh terasa. Itu baru berjalan 800km, baru 23 jam, berkenderaan yg berhawa dingin. Jalan raya (highway) yg baik.
Bayangkanlah bagaimana Ibn Jubayr belayar selama 3 1/2 tahun, dari Andalus ke Tanjah ke Pulau Kriti ke Mesir ke Arab Saudi ke Iraq ke Syam dan kembali semula ke Andalus melalui Laut Mediterranean.
Bagaimana pula Ibn Battutah yang mengembara selama 29 tahun sehingga sampai ke India, Rom, Afrika, Pulau Jawa dan Negara China.
Kepada rakan yg memanfaatkan ILR, doakanlah keberkatannya untuk saya dan anak2 serta keluarga saya dan kita semua.
Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak...

No comments: