Sunday, August 17, 2008

Melakar Sejarah...


Kita selalu melihat sejarah yang terlakar sahaja. Sebagai contoh. Ya...kita membaca Bagaimana Musa b. Nusayr bersama pembantunya Tariq b. Ziyad berjaya membuka Semenanjung Iberia (Andalus) dalam tempoh 3 1/2 tahun sahaja. Itu yang telah terlakar di kemuncak. Namun, Kita kaji tak susah payah Musa sebelum itu? Bagimana beliau meneruskan pembukaan Afrika yg tlh memakan masa 60 tahun utk dibuka? Bagimana beliau terpaksa membuka pulau2 di timur Andalus iaitu Kepulauan Balearic dengan menghantar anaknya sendiri utk memimpin ekspedisi tersebut? Bimbang pihak musuh ketika itu (Byzantine) kalau2 melakukan serangan hendap melalui jln laut kerana pusat armada laut musuh ketika itu adalah di Pulau Sicily. Bila2 masa, musuh boleh melancarkan serangan ke atas tentera Islam dari Pulau Sicily ke Andalus melalui Kepulauan Balearic tadi.
Ingat! jangan kita hanya baca yang kemuncak semata2 tp bacalah susah payah, perit jerih yg mereka nak capai sebelum melakar sejarah.
al-Hamdulillah, SPOK akan diulang cetak kali ke-2. Al-hamdulillah dan al-Hamdulillah. Kawan2 yg dpt mencium bau berita baik ini, segera menyapa saya. Wow! bestlah camtu...Syukran semua atas sokongan anda atas buku SPOK.
Kita selalu melihat sejarah yg terlakar. Tp ada yg tidak membaca bgmn liku2 utk lelakar sejarah itu. Jangan kita hanya seronok membaca episod yg di kemuncak ttp sesekali bacalah liku2 semasa mereka hendak mendaki, pahit maung, susah payah sebelum kita nak sampai ke atas sana...Ada di antara karya saya yg ambil masa bertahun untuk terbit. Sampai kadang2 kita rasa putus asa.
Kawan2 yg berasa minat utk berjaya, saya nak muhasabah diri saya. Sebelum kita dpt meluncur laju dengan gear 4 dan 5 kita, kita pernah melalui tersengguk2 di gear satu dahulu. Bahkan kita pernah terundur seketika di gear undur sebelum kita dapat mulakan gear satu kita.
Fikirkan tp jangan sampai berkerut dahi...

No comments: