Sunday, August 3, 2008

Jangan Pandang Belakang?

Saya masih terkejut dengan anggapan orang kita tentang sejarah. Tidak hairanlah apabila saya lihat ramai yang tidak meminati sejarah, termasuk sejarah Islam. Kalau hendak belajar bidang agama, mereka dah set, mesti belajar syariah atau lughoh (bahasa Arab).
Anta ambil bidang sejarah Islam? Ini antara soalan terbanyak yang saya dapat bila saya tukar canel drpd pengkhususan B. Arab semasa BA kepada Sejarah Islam ketika menyambung MA ini. Tidak hairanlah jika saya lihat pengkhususan sejarah Islam dan tamadun antara yang kurang sambutan berbanding dengan syariah, usuluddin dll. Ana setuju dengan pendapat ust Hasrizal Jamil (abu saif) yang kini sedang belajar sama dengan bidang saya, di UIAM. Kurang yang hendak masuk bidang ini.
Kenapa hendak belajar sejarah? Hendak pandang belakang? Mengapa hendak melihat yang dah lepas. Kita perlu optimis, sentiasa lihat ke depan. Hidup mesti bergerak ke depan...Saya yang tidak banyak ilmu ini pun menjawab dengan 2 jawapan.

1. Kenapa kereta memerlukan cermin pandang belakang, kenapa perlu satu gear undur?
Sehebat2 kereta seperti BMW pun perlukan gear undur. Bukan perlu banyak tetapi satu sahaja. Empat yang lain ialah gear untuk bergerak ke hadapan.

2. Kalau manusia tak perlu sejarah, mengapa Allah turunkan kepada Rasulullah saw banyak kisah-kisah sejarah dalam al-Quran. Bahkan sebahagian besar ayat al-Quran adalah sejarah. Sejarah para nabi, para rasul, umat2 terdahulu dll. Ada kisah Ashabul Ukhdud, Ashabul Kahfi, Qarun, Haman dll.

Fitrah manusia adalah perlukan panduan, pengajaran, teladan, peringatan. Sebaik-baik guru untuk perkara2 tersebut ialah sejarah. Sejarah adalah cerita2 yang berulang, sama ada yang baik mahupun yang buruk dengan hanya watak2 yang berbeza sahaja.

Tidah hairanlah Muhammad Muhammad Hassan Syurrab menyebut "Silah al-tarihk aqwa min silah al-Sawarikh". Ertinya senjata sejarah itu lebih kuat/tajam daripada peluru berpandu.

Selamat bermuhasabah...I Love Sejarah Islam

No comments: