Thursday, April 3, 2008

KLIBF Mengingatku Kepada Dandis

Bermula hari ini, Jumaat 4hb April maka bermulalah Pesta Buku (KLIBF) di PWTC yang akan berterusan sehingga hari Ahad 13hb. Tentu kita semua sudah ada perancangan untuk ke sana. Sama ada berjalan bersama-sama keluarga atau seorang diri untuk membelek buku-buku yang ada.
Bila bercadang hendak membeli buku ini, saya teringat ketika saya belajar di University al-AlBayt, Mafraq, Jordan dahulu. Setiap kali dapat duit biasiswa yang perlu diambil di Kota Amman, maka saya dan kawan-kawan mesti peruntukan sedikit wang tersebut untuk memborong buku sebagai koleksi. Al-kisahnya, memang saya dah didik diri saya untuk suka membeli buku (dan membacanya sekali). Maka antara kedai-kedai buku yang biasa menjadi sasaran duit kami ialah Pustaka Dandis di Amman. Geng-geng Jordan mesti ingat punyalah kedai buku tersohor di Jordan ini walaupun sebenarnya kedai buku ini agak tersorok juga dari segi lokasinya. Bila saya dan kawan-kawan siap memborong, maka datanglah pula masalah baru. Macam mana nak usung buku-buku yang biasa kami beli berkotak-kotak ini untuk bawa balik ke Mafraq. Amman-Mafraq memang cukup jauh. Jangan hairanlah kalau ada pelajar Malaysia yang belajar di University Urduniyyah, Amman tetapi tak pernah menjejak kaki ke Mafraq. Sebab memang jauh. Biasanya kami terpaksalah menyewa sejenis kenderaan yang dianggap paling murah sewanya iaitu pickup. Nak usung naik bas atau cooster, alamat patah pinggang lah jawabnya. Moral of the story "Tempat jatuh lagi dikenang, ini pula tempat menuntut ilmu..."

No comments: