Tuesday, April 29, 2008

Hebatnya Engkau Ya Rasulullah SAW

Rasulullah SAW adalah model yang paling ulung dan lengkap dalam sejarah peradaban manusia. Tidak mustahillah jika bukan umat Islam sahaja yang wajib mengiktiraf dan mengimani perkara ini tetapi ketokohannya juga telah mendapat pengiktirafan oleh musuh-musuhnya dan dari kalangan sarjana-sarjana barat.Sebagai buktinya ialah pengarang buku ‘The 100, A Ranking Of The Most Influential Persons In History’ telah memilih Rasulullah SAW untuk diletakkan di kedudukan teratas dalam senarai 100 tokoh yang dipilihnya.
Rasulullah SAW bukanlah terkenal kerana kesan teknologi yang ditinggalkannya seperti James Watt dengan enjin stimnya, Thomas Edison dengan mentol elektriknya, Alexander Grahem Bell dengan telefonnya, Galileo Galilei dengan teleskopnya, Guglielmo Marconi dengan alat komunikasi tanpa wayarnya tetapi kerana aspek insaniahnya yang ditinggalkan malalui kitab al-Quran dan hadis-hadisnya.
Tidak hairanlah apa yang dibawa oleh baginda dan telah diteruskan oleh khalifah-khalifah selepasnya lebih cepat tersebar daripada apa yang dibawa oleh Rom dan lebih bertahan lama daripada apa yang telah dilakukan oleh Mangolia.

No comments: