Tamadun datang silih-berganti. Sehingga hari ini telah bertukar ganti datang tamadun demi tamadun. Antara tamadun-tamadun yang awal ini adalah muncul di kawasan timur tengah seperti Mesir, Iraq dan Indus. Kebanyakan tamadun-tamadun yang muncul ini hanya menyumbangkan aspek material sahaja. Kajian-kajian sarjana mengenai tamadun-tamadun ini juga lebih menampakkan kesan peninggalan seperti monunem, mata wang dan penempatan berbanding aspek insaniahnya. Ini yang membezakan antara tamadun Islam dengan tamadun-tamadun lain yang telah menjadikan elemen agama dan insaniah sebagai asas kepada pembinaan tamadun mereka.
Terdapat beberapa ciri-ciri atau kritiria untuk menentukan sesuatu ketamadunan. Antaranya:
i. Petempatan kekal
ii. Kehidupan berorganisasi
iii. Sistem pemerintahan
iv. Pengkhususan pekerjaan
v. Bahasa dan sistem tulisan
vi. Agama dan kepercayaan.
Namun persoalannya adakah ciri-ciri ini disepakati untuk sebuah tamadun. Ciri-ciri yang manakah merupakan prioriti utama dan yang lebih dominant? Selain itu adakah dengan hanya memiliki kepercayaan dan agama dianggap bertamadun walaupun ia berunsul tahyul, khurafat dan falsafah yang membingungkan akal? Walauapa pun, Islam adalah satu-satunya tamadun yang amat menitikberatkan aspek agama dan insaniah dalam menilai dan membangunkan tamadunnya.
Maka dengan itu, pendapat yang menyebut bahawa kegemilangan Islam ialah pada kurun 4H iaitu pada zaman cAbbasih adalah pandangan barat dan golongan kebendaan yang melihat sudut material di mana wujudnya ketika itu nyanyian, muzik, syair-syair cinta di samping pembinaan bangunan-bangunan, istana-istana dan muncul pendidikan seperti ilmu hadis, fekah, geografi dan berlaku penterjemahan.
Jika dikira tamadun Islam ialah peningkatan dan kemajuan yang dicapai oleh umat Islam dalam semua aspek kerohanian dan kebendaan maka zaman Mekah, Rasul SAW telah membangunkan aspek kerohanian ini. Kegemilangan tamadun Islam bukan pada kebendaan tetapi kerohanian. Penekanan unsur kerohanian inilah yang membezakan dengan tamadun-tamadun lain. Bahkan ia menjadi paksi utama dan punca pasang surut atau turun naik sesuatu tamadun.
Barangkali jika kegemilangan kebendaan dan pembangunan material yang menjadi kayu ukur kegemilangan tamadun Islam maka zaman Rasulullah SAW khasnya zaman Mekah, zaman Khulafa’ ar-Rasyidin dan mungkin awal Banu Umayyah tidak dianggap zaman tamadun Islam kerana era ini belum memperlihatkan kecermerlangan kebendaan. Sebaliknya ia muncul pada era cAbbasiah khasnya pada zaman Harun al-Rasyid iaitu 170-193H iaitu lewat 150 tahun selepas kewafatan Nabi SAW sedangkan kurun pertama iaitu 100 tahun terawal diiktiraf sebagai sebaik-baik kurun.
No comments:
Post a Comment