Thursday, April 24, 2008

Musuh-musuh Islam?

Apabila kita membaca sejarah Islam kita akan menemui pelbagai musuh yang benci pada umat Islam. Apabila kita menjenguh jendela sirah, kita membaca bahawa musuh baginda ialah Musyrikin Mekah dan Yahudi sama ada Banu Quraizah, Banu Nadhir atau Banu Mustalaq. Kemudian apabila kita melihat zaman Khulafa' al-Rasyidin, mereka memerangi Rom Byzantin dan Parsi Banu Sasan. Parsi tumbang sama sekali pada zaman Khalifah Uthman b. Affan. Apabila tiba giliran Kerajaan Banu Umayyah mereka menghadapi Rom Bayzantine, Barbar di Afrika dan Visigoth (Goth Barat) di Andalus serta tentera Franc di selatan Perancis.
Pada zaman Kerajaan Abbasiyah pula timbul musuh-musuh seperti Crushades (tentera salib), Rom Byzantine dan Mongol yang akhirnya menumbangkan kerajaan Islam yang berpusat di Baghdad ini tahun 656H/1258M. Kerajaan Mamluk yang berpengkalan di Kaherah yang datang menggantikan Kerajaan Abbasiyyah di Baghdad berjaya mengalahkan Mongol di medan perang Ain Jalut tahun 658H dan berjaya menyapu bersih bumi Islam dari tentera Salib yang sebelum ini pernah menawan 4 kota besar umat Islam iaitu Antakiah (Antioch), Akka (Acre), Toroblus dan Baitulmaqdis. Pada zaman Mamluk ini juga, Sultan Banu Uthman pimpinan Muhammad al-Fatih telah berjaya membuka kota Constantinople dan menjatuhkan kerajaan Rom Timur atau Byzantine yang bermazhab Ortodoks pada tahun 857H selepas lebih 800 tahun Rasulullah saw memberi khabar gembira tentang pembukaannya. Gereja mazhab ortodoks ini kemudian berpindah ke Rusia.
Kerajaan Uthmaniyyah yang memindahkan khilafah Islam dari Kaherah ke Istanbul pula menghadapi musuh-musuh seperti Eropah dan Yahudi al-Daunamah.
Anda yang ingin mentelaah sejarah, fokuskan musuh-musuh yang berbeza setiap zaman ini agar mudah untuk menghadam bacaan anda. Tak susah baca sejarah tetapi yang susahnya bila tak membacanya...

No comments: