Thursday, March 27, 2008

Laut Merah

Sudah dua hari saya membaca buku berkaitan armada laut Islam. Saya dapati antara pakar yang menulis tajuk ini ialah al-Sayyid Abdul Aziz Salim. Banyak juga beliau menulis berkaitan ketenteraan laut Islam ini.
Anda tentu pernah terbaca sejarah berkaitan Laut Merah? Waktu saya khusyuk membaca tiba-tiba saya teringat, ada seorang abang yang sama-sama sekolah menengah dulu. Waktu saya tingkatan satu, beliau berada di tingkatan enam atas. Dipendekkan cerita beliau telah menyambung pelajaran ke bumi Mesir tempat kelahiran Imam al-Suyuti, Ibn Taghri Bardi dan al-Qalqashandi. Selepas beberapa tahun, saya dan pihak sekolah mendapat berita tentang kemalangan beliau ketika pulang dari mengerjakan ibadat haji. Kapal yang dinaikinya karam di Laut Merah dan mayatnya tidak ditemui sehingga hari ini. al-Fatihah buat beliau...
Besar sungguh ke Laut Merah sehingga Allah memilih laut ini sebagai tempat tenggelamnya Firaun dan tentera-tenteranya semasa mengejar Nabi Musa a.s. ? Saya pun tidak pernah terfikir sehinggalah hari ini baru saya terbaca tentang Laut Merah ini.
Panjang laut ini antara Suez di utara dan hujung selatannya ialah 2230 Kilometer. Adapun lebarnya di bahagian yang paling luas ialah 350 kilometer. Boleh bayang tak jarak ini. Ya...antara Klang-Pasir Gudang. Kalau saya yang driving mungkin memakan masa 6 jam perjalanan. Bahkan dikatakan pada zaman dahulu orang tidak berani belayar di waktu malam di laut ini kerana terdapat banyak terumbu karangnya.
Sekadar info buat semua.

No comments: