Saturday, March 15, 2008

Miskin Tapi Power!

Hari Khamis ini, 20 Mac adalah Hari Sambutan Maulid al-Rasul. Tentunya banyak perkara yang kita hendak tahu tentang Junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Nabi dilahirkan dalam keadaan yatim dan miskin. Inilah pilihan allah. Kebetulan pendukung baginda dari kalangan keluarganya ialah kelompok Bani Hashim. Adapun kelompok keluarga yang kuat menentang pula dari kalangan Banu Umayyah. Banu Umayyah adalah golongan yang kaya dan terkenal dengan ketokohan mereka dalam politik sejak jahiliyah. Tidak hairanlah jika mereka merupakan pemimpin Quraisy dalam Perang al-Fujjar, Perang Badar dan Uhud. Banu Umayyah adalah antara yang terlewat menganut Islam tetapi kemudiannya bakat ketokohan mereka berpolitik segera berputik selepas mereka menganut Islam khasnya dengan kemunculan Kerajaan Banu Umayyah.
Rasulullah SAW sejak kecil terpaksa mengambil upah mengembala kambing dan berniaga. Dengan akal cetek kita, sepatutnya seorang rasul mestilah seorang yang hebat dari kalangan bangsawan terbilang. Tetapi itu tidak dalam perancangan Allah. Rasul-Nya diuji sejak kecil dengan cara hidup susah. Akhirnya apabila baginda diuji dengan ujian kesusahan ketika berdakwah, baginda tidak langsung canggung dengan ujian tersebut. Orang yang biasa susah lebih tahan cabaran, bermotivasi dan kuat. Tidak hairanlah biasa kita melihat seorang tokoh ulung adalah berasal daripada keluarga susah.
Kita tidak hairan jika orang susah diuji dengan kesusahan kerana telah biasa susah tetapi kita risau orang yang biasa senang akan diuji susah kerana tidak biasa dengan kesusahan. Bagaimanakah kita mengajar anak dan generasi kita erti kesusahan agar mereka selalu kuat, gagah dan menjadi pahlawan? Mengajar erti kesusahan bukan beerti memaksa mereka hidup susah.

No comments: