Wednesday, April 29, 2009

Ya Allah! Mudahkan Bagiku Yang Tak Mudah...

"Sahrul! Camne sarjana anta, dah selesai ke?"

Ini adalah antara soalan yang paling kerap saya terima untuk tahun 2009 ini. Kawan-kawan tak tanya pada saya, anak dah berapa atau sekarang pakai kereta apa?

al-Hamdulillah permohonan saya untuk menyambung belajar dalam peringkat sarjana telah dimakbulkan Allah. Saya dapat tawaran cuti belajar bergaji penuh. Seronok sakan saat itu.

Tahun 2007 sehingga 2008 adalah tahun saya bergelumang dengan buku lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan tarikh Islam, pengkhususan yang saya pilih dalam peringkat sarjana.

Tentunya untuk memiliki segulung ijazah sarjana menuntut semangat yang tinggi. Tidak hairanlah ramai sahabat kita yang tercicir di tengah perjalanan.

Setelah saya sendiri melalui proses ini, barulah saya sendiri mengetahui cabaran untuk memiliki sarjana.

Pengalaman saya, dalam keghairahan kita mengejar matlamat murni ini, saya tetap mendokong falsafah "Kalau dah rezeki kita, pasti akan kita genggam tetapi kalau dah bukan rezeki kita, apa yang dah masuk ke perut pun boleh terkeluar kembali"

Ya...ramai dah berusaha, siang malang membelek buku, jurnal. Berulang alik ke pelbagai perpustakaan, mengadap komputer sehingga rabun mata dan tidak jemu-jemu bersemangat mengadap penyelia,

... namun akhirnya masih lagi yang tak nampak bilakah akan berakhirnya penantian semata-mata kerana segulung "sarjana".

Sabarlah semua, angkatlah tangan pada yang Maha Pemurah...kalau rezeki kita tak akan ke mana, tetapi kalau bukan kita punya maka redhalah denganNya.

No comments: