Sunday, December 20, 2009

Masih Tentang Hijrah Rasul saw

Saya masih lagi berkesempatan mentelaah buku-buku sejarah. Topik pilihan saya masih lagi berpaksikan kisah Hijrah Rasulullah saw.

Tentunya saya ingin terus mencari maklumat-maklumat baru, yang saya belum tahu sebelum ini. Di atas meja saya, berderet buku buku sejarah Islam. Dengan sedikit pembacaan tersebut dan sedikit rezeki ilmu yang dikutip, saya nak kongsikan dengan rakan pembaca blog saya. Semoga ada manfaatnya bersama. Mungkin juga kalian sudah lebih tahu dahulu daripada saya. Kalau begitu, agggaplah sekadar ulangkaji sahaja.

1. Harta Abu Bakar

Semasa hijrah, Abu Bakar telah membawa bersamanya hartanya sebanyak 5,ooo atau 6,000 dirham.

2. Harga unta Rasulullah saw

Harga unta yang ditunggangi oleh Rasulullah bernilai 400 dirham.

3. Dua orang pakar menjejak kesan tapak kaki

Selepas mendapati Rasulullah saw berjaya keluar dari kepungan, Kafir Quraisy telah mengupah 2 orang pakar pengesan tapak kaki untuk memburu Rasulullah dan Abu ABakar.

Pakar yang dikatakan cukup mahir dan hebat ini mampu membezakan antara tapak kaki lelaki atau wanita melalui kesannya sahaja.

Bahkan walaupun Amir bin Fuhayrah telah menghilangkan kesan tapak kaki Rasulullah dan Abu Bakar dengan kambing-kambingnya namun mereka tetap berjaya menjejaki kaki baginda sehingga ke pintu Gua Thur.

Ketika itu hanya bantuan Allah sahaja yang mampu menghalang kepakaran musuh tersebut.

Setelah dibelek-belek buku yang banyak, akhirnya saya temui nama 2 orang pakar tersebut yang diupah oleh kafir Quraisy iaitu Karz bin Alqamah dan Suraqah bin Ju'tham.

No comments: