Sunday, July 12, 2009

Israk dan Mikraj....

Salam semua...

Bagimana anda semua, sudahkah kita menyusun program memperingati sejarah agung ini di dalam rumah kita, tempat kerja kita, ahli kariah kita? Atau kita hanya mengharap pada orang lain sahaja. Tentunya anda tidak begitu...

Israk dan Mikraj adalah saringan keimanan buat saf Islam yang pertama.

Setelah lebih 10 tahun Rasulallah saw berdakwah, maka ramailah yang berjaya memeluk Islam.

Mereka terus diuji dan diuji oleh kafir Quraisy Mekah. Mereka dibunuh, diseksa dan pelbagai ujian lagi. Inilah ujian yang dilemparkan dari musuh. Ujian untuk menguji ketahanan jasad mereka.

Nah Bilal! Berbaring engkau di atas pasir yang panas itu dan tahanlah batu yang berat ini...

Semua mereka begitu hebat sehingga mereka sanggup syahid untuk agama.

Apalah kita jika dibandingkan dengan mereka. Kerdil, kecil.

Namun kali ini, ujian bukan jasad mereka tetapi adalah iman di dalam dada. Kali ini ujian bukan datang dari Abu Jahal dan sekutunya tetapi dari Tuhan yang mencipta Abu Jahal dan seluruh alam ini.

Nah Israk Mikraj.

Satu peristiwa besar yang tidak terjangkau oleh Akal manusia. Perjalanan darat dan langit yang hanya memakan masa semalaman sahaja. Perjalan yang sepatutnya berbulan pun belum tentu berhasil. Perjalanan Rasulullah saw melihat isi syurga dan neraka dengan matanya sendiri. Perjalanan bertemu para nabi sebelum baginda saw bahkan mengimami mereka. Perjalanan bertemu Pencipta Yang Maha Besar.

Adakah engkau percaya semua ini? Adakah engkau menimbang dengan pandangan akal mu atau dengan Iman mu?

Inilah Israk dan Mikraj. Yang berjaya melahirkan graduan iman kelas pertama yang diketuai oleh Abu Bakar sehingga ditabalkan gelaran kebesaran 'al-Siddiq'.

Tidak ada ujian iman yang lebih besar selepas ini. Kejayaan melepasi ujian ini amat perlu untuk melalui langkah2 getir menyampaikan misi dakwah seterusnya.

1 comment:

usharewecare said...

ust..kisahkan kpd sy..perbualan atr rasulullah dan Allah sms pertemuan isra' mi'raj..terima kasih Allah krn memberikn kemurahan kpd ust utk berkongsi.terim kasih byk2 ust