Wednesday, July 15, 2009

Israk dan Mikraj Lagi...


Tentunya Israk dan Mikraj mengandungi seribu satu pengajaran buat kita semua. Walaupun saban tahun kita menyambutnya, kita masih dahaga untuk terus dan terus memperingatinya.

al-kisahnya Rasulullah saw melalui 2 kali proses pembedahan membersikan hati (shaqqu al-sadr). Pertama ketika baginda kecil semasa dalam penjagaan Halimah dari Banu Sa'd yang biasa dikenali dengan Halimah al-Saadiyyah. Kedua semasa peristiwa Israk dan Mikraj ini.

Persoalannya kenapa baginda saw perlu dicuci jiwanya sebelum diangkat bertemu Allah dalam peristiwa agung ini?

Inilah pelajaran besar yang diajar oleh baginda saw kepada kita semua, umatnya.

KIta semua perlu mencuci jiwa kita sebelum kita ingin mengadap Allah.

Kita disuruh berwuduk dahulu sebelum solat...

Kita perlu bertaubat, membersih diri dari dosa dahulu sebelum kita menjadi tetamu Allah di bulan Ramadhan, menunaikan haji, bersedekah, mendirikan solat...

Dan yang paling penting sebelum kita dijemput Allah buat selama-lamanya.

Malangnya, ramai kita yang gagal memahami konsep tersebut. Kita menuju haji dalam keadaan kita belum bertaubat, kita belum menyucikan diri. Akhirnya kita mengadap Allah dalam keadaan kita bergelumang dosa. Maka tidak hairanlah haji kita tidak mendapat yang 'mabrur'.

Begitulah juga dalam bulan Ramadhan. KIta selalu beranggapan agar kita perlu bertaubat selepas Ramadhan. Kita bermaafan pada 1 Syawal. Tidak hairanlah juga kita sukar bertemu Lailatul Qadar, mengkhatam al-Quran kerana kita menjadi tetamu Allah dalam keadaan kita kotor dengan dosa2.

Sewajarnya kita bertaubat pada bulan Rejab dan Syaaban agar kita dapat meminimakan dosa2 kita agar kita menjadi tetamu yang bersih sepanjang Ramadhan.

Ayuh cubalah...

No comments: