Friday, November 28, 2008

Sejarah Yang Telah Berubah

Sudah hampir 2 minggu saya balik kampung di rumah mertua saya di Kampung Behor Inai, Pauh Perlis.
al-Kisahnya setiap petang saya akan membawa anak2 saya bermotosikal mengelilingi kampung di celah-celah batas2 sawah yang semakin menguning.
Dengan konsep dakwah 3S, yang sememangnya telah lama saya praktikkan, maka saya tidak berasa sukar untuk bertaaruf dengan sesiapa sahaja yang saya temui. Senyum, salam dan sahabat. Kita lemparkan senyuman , kemudian menghulur salam seterusnya ingin menjalinkan persahabatan.
al-Kisahnya dalam tempoh yang singkat ini saya menemui pelbagai pelajaran buat saya. Semoga kita selalu berjiwa besar kerana orang yang berjiwa besar akan melihat sesuatu yang biasa itu sebagai luar biasa. Adapun orang yang memiliki jiwa biasa akan melihat sesuatu yang luar biasa itu biasa sahaja.
Pak Cik Talib (bukan nama sebenar) menangis di hadapan saya apabila menyebut dia tersentuh dengan gaya hidup anak menantunya. "Ustaz! Kita boleh tegur anak kita sendiri tetapi kita payah untuk memberi terguran pada anak menantu kita." Sebab mereka dididik oleh suasana yang berbeza dengan kita mendidik anak kita.
Alangkah hibanya Pak Talib apabila sepasang baju yang diberikan kepada cucunya tidak sanggup dipakaikan kepada mereka oleh ibu bapanya (anak + menantu Pak Talib) kerana ia dibeli di Nat (pasar pagi). Mereka telah biasa disarungkan dengan baju2 berjenama termahal.
Alangkah terkejutnya Pak talib bila cucu-cucunya enggan menjamah makanan pagi yang disediakannya tetapi membalas dengan "Tok! nugget tak ada ke? coco krunch tak ade ke?"
Dengan hibanya si atuk yang telah tua itu terpinga dengan jenama makanan yang dimintanya sedang dia sendiri pun tidak pernah menjamah makanan2 tersebut.

Tok Mah dan Wan Mat adalah dua orang tua melebihi umur 75 tahun, yang mempunyai anak-anak yang berjaya. Saya sempat menziarahi beliau suatu pagi. "Tok! Mak Cik Kiah (anak Tok Mah dan Wan Mat yang berkelulusan luar negara dan bekerja di satu bandar besar) tak balik kampung ke?"
"Tak taulah, depa kat nak balik tp tak jadi sebab depa sibuk" Jawab Tok Mah sayu walaupun cuba menunjuk reaksi biasanya. Bayangkan sepasang suami isteri orang tua ini yang duduk di sebuah rumah kayu lama, saban hari menggu kepulangan anak-anaknya yang mereka sendiri tidak tahu bila.
Sedangkan seminggu lagi adalah hari Raya Aidiladha...

No comments: