Tuesday, November 11, 2008

Kuching ooo Kuching

Al-hamdulillah saya selamat sampai di Kuching dan menyampaikan hajat kawan di sana. Perjalanan saya ke Kuching Sarawak bermula apabila Us Zaini Hasbollah menjemput saya menyampaikan ceramah Kursus Penulisan Dakwah Peringkat Negeri Sarawak 2008 di Hotel Penview, Kuching bertarikh 10 dan 11 November.
Maka petang Isnin 10 hb saya pun bertolak dari KLIA ke Kuching menaiki pesawat 737 MAS bernombor MH 2718. Selepas 1 jam 3/4 perjalanan saya pun tiba di AirportKuching buat pertama kali dalam hidup saya. Ustaz Suyuti telah bersedia menunggu saya di sana dan terus membawa saya ke hotel tersebut. Selepas menjamu sedikit makanan saya terus menyampaikan slot pertama saya di hadapan kawan2 yang telah bersedia menunggu ketibaan saya. Saat itu rasa letih saya hilang sama sekali kerana mereka kelihatan begitu semangat. Muka-muka mereka umpama saya doakan akan menjadi penulis2 terkenal seperti A Samad Said, Shahnon, Ariwati dll. Mereka adalah bakal2 penulis yang akan dilahirkan dari Sarawak.
Esoknya saya menyambung slot kedua saya selama lebih 2 jam, namun saya melihat mereka terus bersemangat dengan cabaran baru yang bakal mereka lalui nanti. Selesai berceramah saya bersedia untuk kembali ke Semenanjung pada jam 2.25 ptg 11 hb.
Saya sempat dibawa bersiar-siar oleh kawan2 yang sudah berbelas tahun menghuni bumi Boeneo ini. Ust Zakaria (Pak Ya) guru SK Gersik, Kuching dan Norhanizam guru Sk Pulo, Kuching menjadi teman rihlat 2 jam saya di sekitar Kuching.
Saya dibawa ke Pasar Satok untuk memborong ikan TERUBOK dan BELACAN BINTULU. Inilah antara buat tangan special dari Kuching yang saya bawa balik. Saya juga sempat memborong KEK LAPIS di kedai Dayang Salhah. Pening saya melihat bermacam-macam kek lapis yang ada, kek lapis Coklat cheese, lapis kopi, lapis sutera Dubai, lapis alunan ombak. lapis batik kenyalang, lapis batik jasmine, lapis hati pari, lapis mami jarum, lapis swiss roll, lapis sisik ikan dll. Pening...pening.
Pak Ya sempat menjamu saya makan tengahari TOMYAM di sebuah kedai melayu di Kuching.
Jam 1.55, saya sampai ke Air port Kuching untuk menaiki pesawat MH 2515 menuju ke KLIA.
Syukran jazilan atas layanan sahabat2 di Kuching khas buat Us. Zaini Hasbollah, Pak Ya (Us. Zakaria), Us. Norhanizam, Us. Suyuti, Us. Rosli Sulaiman (SMK Simanggang, Sri Aman), Us. Awang Arifin Awang Kamarudin (Penyelia Pendidikan Islam PPG Kuching) dan semua peserta kursus.
Semoga kita bertemu lagi, Syukran jazilan buat semua...

PraU said...

Alhamdulillah, banyak yang dapat dikongsi dengan anta, cuma waktu yang agak terbatas. IsyaAllah moga kita akan dipertemukan lagi.
Ustaz Rosli Sri aman

Hassan Basri Hj Abdullah said...

agaknya apa saja yang enta lihat di sarawak semua enta tulis, memang enta seorang penulis, sayang enta tak ke muzium kuching, ana pasti enta akan tulis semua nama kucing yang ada kat dalam tu.

Datang lagi ke Kuching kita pekena laksa sarawak, boleh enta tulis laksa oh laksa.