Tuesday, November 18, 2008

Beruntunglah orang yang menyucikan jiwa...

Hidup ini adalah sebuah pencarian. Kita perlu bergerak untuk mendapat sesuatu kerana semuanya bergerak. Bumi bergerak, awan bergerak, matahari bergerak, malang siang bergerak untuk saling silih berganti dan semuanya harus bergerak....
Saya baru kembali mengikuti program ESQ Training selama 3 hari pada 14,15 dan 16 hb yang lalu. Saya bergerak untuk mencari sesuatu yang boleh membantu saya mencari sesuatu yang dapat membahagiakan jiwa saya. Hidup perlu bergerak dan terus mencari. Pecahkan segala belenggu yang cuba menghalang kita untuk mendekatkan diri dengan Tuhan. Akhirnya saya ditakdirkan untuk mengikuti progran 3 hari ESQ ini. Hasilnya sungguh luar biasa...
Mengapa kita bersolat dengan membaca al-Hamdulillah hi Rabbil Alamin. Kita membaca amin bersama serentak dengan makmum2 yang lain. Kita menghulur salam ke kanan dan ke kiri di hujung solat kita. Dengan 17x rakaat yang kita kerjakan namun kita masih lesu. Masih ada prasangka buruk pada orang lain, masih saling bermusuhan sesama manusia, masih tidak mahu jujur dalam gerak geri.
Apakah solat yang kita kerjakan tidak memberi kesan pada diri kita, pada umat Islam. Kita solat tetapi pada yang sama kita tidak jujur, kita sering berprasangkat jahat pada saudara kita. Di mana kita dan solat kita sebenarnya. Mengapa solat kita kosong. Bahkan jangan hairan jika ada orang yang menipu untuk solat. Tidak solat tetapi mengaku sudah solat.
Adakah kerana kita jahil dengan rahsia solat itu. Solat yang satu-satu kefarduan yang difardukan di atas langit semasa peristiwa Istrak dan Mikraj.
Bukan bilangan solat yang kita kerjakan itu melatih untuk kita jujur. Kita tidak menipu dalam bilangan rakaat kita. Jemaah itu sendiri mengAjar kita bekerjasama. Saf itu mendidik kita kepada keadilan. Mengapa perlu sombong dengan pangkat, jawatan, kerdudukan, kekayaan yang merupakan pinjaman Allah.
Solat tidak boleh diwakilkan pada orang lain, mengajar kita nilai tanggungjawab. Menoleh dengan memberi salam ke kiri dan kanan mendidik kita sikap prihatian. Prihatian pada jiran tetangga kita, adik beradik kita, ibu bapa kita dan seluruh saudara mara kita yang lain.
Bukan untuk kita sendiri-sendiri. Ayuhlah keluarkan diri kita dari belenggu yang sempit.
Salam ukhuwwah buat Pak Aminul, Pak Saiful, Firdaus dan Faizi yang merupakan Trainer ESQ. Juga rakan rakan Saudara Safuan, Mahathir dari UTEM, Sahrul, Raja Azmi, Aznur, Dato' Samsuddin, Aizad pengerusi Kalam, Saudara Badiuz ATS ESQ dan ramai lagi.

No comments: