Thursday, September 11, 2008

Piala Rahmat dan Keampunan...

Dengan kita sedar atau tanpa kita sedar, hakikatnya kita telah berada di peringkat sepuluh kedua Ramadhan iaitu bermula malam 11 hinggalah malam 20 Ramadhan. Tidak terlewat utk kita terus bermuhabah diri...

Fulan bin Fulan, Fulanah binti Fulan! Dengan ini diumumkan anda telah memenangi hadiah 'Piala Rahmat Allah'

Betul ke, layak tak....!!!!!!!

Hadiah yang ditawarkan dalam sepuluh pertama yang lalu ialah Piala Rahmah. Ayuh! lihat diri kita. Layakkah kita dapat hadiah tersebut? Ya, mengapa dan jika tidak, mengapa?

Dari malam pertama hingga 10 malam Ramdhan yang pertama, adakah kita benar2 menjalani ibadat puasa dengan sepenuh iman kita? Dapat membaca dan bertadabbur 1o juzuk pertama al-Quran, cukup menjalani sebaik mungkin solat2 Terawih dan witir2nya saban malam, telah menghulur sedekah kpd ssp yang memerlukan dgn rezeki kita? Telah bangun malam untuk sujudkan dahi kita bertahajjud pada Yang Maha Esa dan macam2 lagi amal kebaikan.

Kalaulah kita pun yakin gagal memiliki piala yang ditawarkan, ayuh! bangkitlah. Piala yang sedang ditawarkan kali ini ialah piala yang lebih besar iaitu 'Piala Keampunan' Mari kita rebut, kita jangan malas2 menadah tangan pada-Nya saban waktu, malam dan saat untuk memohon keampuanan untuk diri kita, ibu bapa kita, anak isteri kita...

Ya Allah! ampukan dosa hambuMu yang kerdil dah lemah ini...
Ampunkan doasa ibuku yang telah bersusah payah mengandung, melahirkan, menyusukan dan begitu sabar membesarkan daku
Ampunkan dosa ayahku yang telah bersusah payah dan cekal mencari sesuap nasi yang halal untukku serta mendidikku
Ampunkan dosa ibu dan ayahku yang begitu cekal melayan karenah2ku dalam membesarkan daku
Ampunkan dosa anak-anak dan isteriku
Pandanglah kami dengan pandangan rahmat dan keampuanMu

Ayuh...ringankan tangan kita, basah2kan lidah kita, lunak2kan hati kita utk memohon keampunan Tuhan. Jangan menyesal di hari kemudian.

No comments: