Thursday, September 25, 2008

Cara kita sayang anak?

Baru-baru ni saya dan isteri telah pergi ke kedai di mana kami menempah baju raya sekeluarga. Nak jadi cerita mula-mula dulu saya hantar (jubah dan baju Melayu) ke seorang tukang jahit Melayu tetapi bila dia jahit (jubah saya), sekali basuh aje dah mula carik. Sebelum dia jahit baju Melayu dan kurung kami, saya pun bertanya tentang jenis kain baju kami tu. Dia kata "ini pun jenis mudah koyak juga" Saya melihat sebenarnya bukan pada kain tetapi cara jahitan dia. Itu belum cerita janjinya, yang tup2 baju jubah saya siap 2 minggu lewat. Kalau kena baju raya, tentulah kita orang pakai baju raya juga tetapi mungkin pada pagi Hari raya Korban. Hee...hee.
Akhirnya kami pun ambil kain2 baju Melayu dan kurung kami, dan berilah pada Si Mary, tukang jahit Cina. Bukan kata kemas buatan tetapi buat lebih awal daripada yang dijanjikan. Kenapa orang Melayu Islam tak boleh buat begini? Upahnya sama sahaja.
Maka setelah siap, kami pun segera ambil baju2 tu awal minggu ni. Sempatlah sembang2 dengan Si Mary Tukang Jahit tu...Terkejut saya bila dia kata "You orang Melayu ni sayang sungguh ya pada anak, buat baju mahal2" Mana tak mahalnya. Ada kawan kita yang saya lihat baju anak kecilnya di jahit manik2 atau labuci (saya pun kurang reti) sehingga upahnya sahaja buat baju kurungnya sampai RM70. Keliling baju penuh labuci. "Saya kalau beli baju raya anak kat pasar malam je" sambung Mary lagi.
Jangan sensitif dengan teguran ini tetapi muhasabahlah. Kalau kita beli untuk anak, seluar, baju, samping, songkok, kasut dan stokinnya, berapa kosnya? Kalau ada 2-4 orang anak. Takkanlah sepasang aje, mesti nak berpasang2 kan. Kita kata "kesianlah, tak sampai hatilah pada budak nak raya".
Beringatlah, memang kita hendak beraya tetapi raya adalah untuk bertakbir membesarkan TUHAN. Bukan membesarkan nafsu dan kemahuan kita yang tidak terbatas. Kita sayang anak tetapi jangan sampai mengajar mereka membazir dan menunjuk2. Bila kita nak ajar mereka kepada mereka2 yang kurang bernasib baik jika kita didik mereka bermewah2. Mungkin kita dakwa kita mampu, tetapi keserhanaan perlu jadi keutamaan. Ingat... kezaliman, kesombongan dah kemewahan boleh mengundang bala Allah seperti yang disebut oleh seorang ulama' Mesir Muhammad al-Ghazali dalam bukunya al-Zulam Min al-Gharb.
Minta maaf zahir batin dan Selamat Hari Raya

No comments: