Friday, September 19, 2008

Dunia mencari manusia takwa...

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua!
Kita masih berada di bulan yang mulia dan kemuncak final Ramadhan. Namun, kita lihat abid-abid Tuhan semakin sibuk dengan persiapan hari raya daripadan mengejar tawaran2 Ramadhan. Sedangkan hari raya hanya layak untuk mereka yang menang dalam ujian 30 hari Akademik Ramadhan.
Kita mencari takwa sepanjang akademik 30 hari Ramadhan. Ramadhan adalah akademik selama 30 hari untuk melahirkan insan graduan bertakwa.
Hari ini ramai kita jumpa orang pandai. Di kampung kita sahaja sudah berpuluh, beratus orang yang memiliki ijazah lulusan universiti baik dari dalam atau luar negara. Tetapi surau dan masjid kita masih begitu juga, lengang, kurang dimakmurkan. Saya, kita dan anda serta mereka memang dah pandai2 belaka tetapi di mana takwa kita.
Hanya takwa yang mampu mendekatkan kita dengan Tuhan. Yang mampu menarik pandangan Tuhan pada kita. Menarik kasih sayang Dia pada kita yang kerdil dan lemah ini.
Ayuh...teruskan usaha kita di baki2 terakhir Ramadhan ini untuk kita terus berusaha merebut takwa agar kita mendapat tempat di mata Tuhan. Amin...

No comments: