Saturday, February 16, 2008

Mencari syahid di dunia yang paling jauh?

Alangkah terkejutnya saya apabila dikatakan bahawa tentera Islam berjaya membuka Syam dengan mudah dari Rom Byzantin dan Iraq daripada Parsi kerana bangsa-bangsa ini disaat pembukaan Islam Islam adalah lemah. Bukankah semasa tentera Islam membuka kota Parsi, mereka berjaya mendapat ghanimah yang cukup banyak menandakan kekuatan ekonomi mereka. Bukankah semasa perang Yarmuk 13H bilangan tentera Islam amat jauh sedikit daripada bilangan tentera Rom.
Ya...Umat Islam hanya memerlukan 7 tahun untuk membuka Sham, 10 tahun sahaja untuk mengalah tentera Parsi Banu Sasan di al-Madain (Ctesiphon), 2 tahun untuk membuka Mesir dan 3 tahun setengah sahaja untuk membuka Semenanjung Iberia (Andalus dan Portugal). Masa yang begitu pantas dan mengkagumkan. Bahkan kerajaan Parsi tumbang sama sekali khasnya selepas terbunuhnya Kisra terakhir mereka iaitu Yadzdajir pada tahun 31H.
Sedarkah kita? Kehebatan tentera Islam ini kerana dipimpin oleh para sahabat Rasul saw yang keluar dari Madrasah Rasul saw. Saad b. Abi Waqqas yang memimpin bala tentera Islam membuka Iraq adalah sahabat terawal memeluk Islam. Mereka telah melepasi ujian kesabaran di era Mekah, ujian iman melalui peristiwa Israk dan Mikraj, ujian Hijrah, ujian menghadapi peperangan yang panjang melawan musuh-musuh dari kalangan Kafir Quraysh dan Yahudi. Tidak hairanlah sebaik sahaja kewafatan baginda saw, tentera Islam tidak menunggu masa yang lama untuk terus melancarkan pembukaan Islam. Apatah lagi, di era Umar dan Uthman, negara Islam begitu tenang selepas Abu Bakar berjaya menundukkan golongan Nabi Palsu dll yang memungkinkan mereka untuk melebarkan risalah Islam sehingga ke Sham, Iran, Mesir, Afrika Utara, Armenia dan Kepulauan Laut Mediterranean di Pulau Cyprus, Rhodes dan Pulau Arwad. Bahkan mereka lebih bangga jika mampu mati syahid di tempat yang sejauh mungkin. Tidak hairanlah Abu Ayyub al-Ansari terkorban syahid di Konstantinople dan Ummu Haram bt. Milhan di Pulau Cyprus.

No comments: