Saturday, February 2, 2008

al-awasim oleh Ibn al-Arabi

Ramai orang yang membaca isu kontroversi sejarah umat Islam namun tersalah memilih sumbernya. Apabila melihat sumber tersebut mencemuh beberapa tokoh Islam, akhirnya dia pun melatah untuk mencemuh juga. Alangkah terkejut saya apabila membaca fakta satu riwayat al-Baladhuri dalam futuh al-buldan yang menyebut bahawa Khalifah Yazid telah memanggil pulang umat Islam dari Pulau Cyprus setelah mendapat rasuah dari kerajaan Rom Byzantin. Betul ke fakta ini? Sanggupkan Yazid melalakukan perkara terkutuk ini. Perlukah saya melatah juga. Berbulan lamanya juga saya merujuk buku itu dan ini untuk memdapat maklumat yang sebenar. Ini kerana ia melibatkan maruah seorang khalifah Islam. Sehinggalah saya bertemu satu fakta yang tidak begitu sebenarnya. Khalifah Yazid tidak begitu.

Jika anda ingin merujuk isu-isu panas sejarah Islam, maka lihat Ibn al-Arabi (468-543H) dalam al-awasim. Walau pun dilahirkan di bumi Andalus tetapi beliau mengikuti manhaj Madrasah Madinah yang menekankan penggunaan sanad. Kerana catatan beliau ini berkaitan dengan isu fitnah maka penekanan penggunaan Isnad sama penting dengan bab halal dan haram. Bahkan saya berpendapat beliau juga terkesan dengan jawatannya sebagai qadhi di Sevilla yang memerlukan ketegasan dalam pembuktian dalam memerlukan hukum. Bahkan kedudukannya sebagai mujtahid menjadikannya seorang yang berhati dan teliti ketika mengeluarkan sebarang hukum. Biar orang lain cepat melatah bukan kita. Sejarah utu untuk ibrah bukan menyebar fitnah.

1 comment:

hadiyyah said...

Apakah istilah mediteranean terdapat dalam bahasa arab?