Wednesday, January 13, 2010

Masalah Dalaman Yang Merugikan...

Bayangkan.... Kerajaan Umawiyyah atau kita kata umat Islam ketika zaman pemerintahan kerajaan ini telah kerugian masa kira-kira 30 tahun. Rugi kerana tidak dapat menumpu agenda besar khasnya menyebarkan Islam ke kawasan Byzantine dan menawan Constantinople.
Punca kerana sibuk dengan masalah dalaman yang berlaku.
Sepanjang tempoh pemerintahan Kerajaan Umawiyyah, telah berlaku beberapa konflik dalaman yang cukup besar sehingga mengganggu kestabilan politik negara dan kadangkala merencatkan usaha perluasan kuasa Islam kerana kesibukan khalifah-khalifah mereka untuk menangani isu-isu tersebut.
Sebaliknya pula, kestabilan politik dalam kerajaan memberi impak yang besar kepada kerajaan kerana fokus dapat diajukan dan digemblengkan kepada agenda-agenda yang lebih besar seperti perluasan kuasa dan penentangan musuh-musuh luar yang lebih merbahaya.
Antara konflik dalaman besar dan isu kontroversi yang berlaku sepanjang tempoh pemerintahan Kerajaan Umawiyyah ialah;

i. Perlantikan Yazid b. Mucawiyah sebagai Wali al-cAhd (putera mahkota)
ii. Pembunuhan al-Husin b. cAli b. Abi Talib pada tahun 61H/681M di Karbala’
iii. Yawm al-Harrah pada tahun 63H/683M
iv. Pembunuhan Muscab b. al-Zubayr di Iraq tahun 72H/692M
v. Gerakan cAbd Allah b. al-Zubayr tahun 64-73H/684-693M
vi. Pemberontakan Ibn al-Ascash tahun 81-83H/699-701M
vii. Revolusi Barbar di Afrika pada tahun 122H/740M

Konflik-konflik dalaman yang berlaku telah menggugat kestabilan pemerintahan Kerajaan Umawiyyah dan merencatkan usaha-usaha mereka untuk membangunkan agenda-agenda besar kerajaan.
Beberapa kali mereka terpaksa mengadakan gencatan senjata dan menjalinkan perjanjian damai dengan Byzantine serta yang lebih merugikan lagi, mereka terpaksa membayar ufti yang cukup banyak kepada pihak musuh.
Ini kerana, Kerajaan Umawiyyah tidak dapat menumpukan usaha-usaha melawan musuh luar jika berlaku konflik-konflik dalaman yang hebat.
Mucawiyah b. Abi Sufyan sendiri di awal pemerintahannya pada tahun 42H/662M terpaksa mengadakan perjanjian dengan pihak Byzantine dengan membayar 100 000 dinar.

No comments: