Tuesday, January 5, 2010

Buku 'Guru Jutawan Akhirat'

Al-hamdulillah selepas tempoh akhirnya buku ini terbit juga. Buku yang dikarang oleh team guru-guru agama di bawah seliaan Ustaz Shopuan Anuar dari Jabatan Pelajaran Negeri Selangor telah berada di tangan saya.

Dan telah diedar ke sekolah-sekolah. Sungguh teruja sunggah. Menambah lagi sebuah legasi kekal saya dalam persada penulisan kepada 7 buah buku setakat ini.

Ulamak dulu memang meninggalkan banyak buku, jadi saya cuma hendak meniru jalan mereka. Meniru yang tidak salah.

Kalau tiada Ihya' Ulumuddin mungkin tidak terkenal Imam al-Ghazali, kalau tiada kerana Tarikh Umam wa al-Muluk atau Tafsir Tabari mungkin kita kurang tahu tentang Imam Ibn Jarir al-Tabari.

Begitu juga Imam Ibn Kathir, Ibn Athir, Ibn Tighri Birdi, Ibn Jubayr, Ibn Battutah dan ramai lagi menjadi terkenal kerana mereka meninggalkan karya-karya mereka dalam bentuk buku.

Ia kekal sampai bila-bila.

Saya cuma tiru-tiru mereka. Tentunya buku saya tidak sehebat mereka.

Cuma tiru mereka dengan meninggalkan buku sebelum mengadap Ilahi.

No comments: