Tuesday, June 30, 2009

Hulagu Khan

Apabila kita membaca sejarah Monggol, yang biasa kita jumpa adalah nama Genghis Khan. Saya dah ceritakan serba sedikit pasal beliau.
Namun, ada satu lagi nama yang cukup penting iaitu Hulagu Khan. Beliaulah yang memimpin tentera Mongol untuk menyerang dan menjatuhkan Baghdad.

-Hulagu Khan(…-663h)

Beliau ialah Hulagu bin Toluy bin Genghis Khan. Hulagu adalah anak kepada Toluy dan adalah cucu Genghis Khan. Beliau adalah saudara kepada Kublai Khan dan Monke. Kedua-dua saudara lelakinya ini pernah menjadi Khan Agung selepas jawatan ini berpindah dari keluarga Ogaday kepada keluarga Toluy.
Selepas kematian Genghis Khan pada 624h, jawatan khan agung telah berpindah kepada anaknya Ogaday yang meninggal dunia pada tahun 644h. Selepas itu digantikan oleh anak Ogaday yang bernama Guyuk.
Selepas kematian Guyuk pada 647h jawatan khan agung telah berpindah daripada keluarga Ogaday kepada keluarga Toluy. Selepas Guyuk telah dilantik Monke sabagai Khan Agung (648h-655). Selepas itu saudaranya Kublai (655-693).
Jadi jarak masa antara kematian Genghis Khan dan kejatuhan Baghdad tahun 656H di tangan Hulagu adalah tempoh yang panjang iaitu 32 tahun.
Hulagu adalah pengasas kerajaan Ilkhaniah. Beliau juga adalah sezaman dengan dua khan agung yang merupakan saudara lelakinya iaitu Monke dan Kublai.
Jawatan khan agung telah berpindah ke tangan Ogaday selepas kematian Genghis Khan 624H. Kemudian selepas kematian Ogaday tahun 644H anaknya iaitu Guyuk telah menggantikan tempatnya. 2 tahun berikutnya iaitu pada tahun 646H Guyuk pula telah mati.
Selepas berlaku pertelingkahan tentang kuasa akhirnya Monke bin Toluy iaitu sepupu Guyuk telah dilantik menjadi khan agung. Ketika inilah Monke telah mengarahkan 2 saudaranya memperluaskan empayar mereka.
Maka Kublai Khan bergerak ke sebelah China dan Hulagu pula bergerak ke sebelah barat untuk memerangi Parsi, Iraq dan Syam. Hulagu mula bergerak ke Iraq pada tahun 652H.
Bukanlah semua bangsa Mongol yang ganas. Ada di antara mereka yang telah masuk Islam seperti sepupu Hulagu sendiri iaitu Barakat bin Gochi bin Genghis Khan.
Sebenarnya Batu bin Gochi yang merupakan saudara lelaki Barakat telah melarang Hulagu bergerak ke barat atas desakan Barakat kerana Barakat yang telah menganuti Islam ini merupakan sahabat kepada Khalifah Abbasiah iaitu Musta'sim.
Hulagu tidah dapat bergerak ke barat sehinggalah kematian Batu tahun 650H. Akhirnya Hulagu bergerak juga ke barat yang berjaya menjatuhkan Baghdad tahun 656H walaupun mendapat tentangan daripada Barakat menyebabkan kedua-dua bermusuhan.
Hulagu amat membenci Islam kesan daripada pengaruh Nasrani. Isterinya adalah wanita Nasrani yang memberi galakan kepadanya untuk memerangi Islam.
Tetapi dikatakan di akhir hayatnya permusuhannya kepada Islam telah berkurang bahkan beliau telah menyerahkan anak keduanya Takodar kepada salah seorang murabbi Islam yang akhirnya telah masuk Islam dan diberi nama Ahmad serta cuba berhubung dengan Sultan Mamalik al-Mansur Qalawun untuk menyelesaikan pertelingkahan antara Mongol dan Mamalik.
Hulagu meninggal dunia pada tahun 663h selepas 8 tahun beliau menjatuhkan Baghdad dan digantikan anaknya Abaqa.

2 comments:

Anonymous said...

salam
sekadar memberi cadangan..pasti menarik jika ust membuat kajian ttg sejarah bani hashim(kerajaan hashimate jordan kini).mengapa mereka dihalau keluar oleh keluarga al-saud(arab saudi).pelbagai cerita ada ttg peristiwa ini.
sekian..(cerita2 dlm blog ni pon menarik)

abuiyyash said...

Insyaallah Muhiy