Sunday, June 21, 2009

Fitnah Zaman Sahabat...

Sepanjang minggu ini, saya khusyuk membaca buku2 yang berkaitan zaman fitnah yang berlaku pada zaman sahabat. Khasnya yang berlaku selepas 7 tahun pemerintahan Kahlifah Uthman bin Affan tahun 30 Hijrah.

Sehingga berlarutan kepada pembunuhan beliau di Madinah tahun 35 Hijrah, peristiwa Perang Jamal antara tentera Ali bin Abu Talib dengan tentera Zubair, Talhah serta Aisyah.

Begitu juga perang Siffin antara tentera Ali yang menguasai Iraq dan Muawiyah bin Abu Sufyan yang menjadi gabenor Syam. Sehingga kepada peristiwa pembunuhan Ali di Kufah.

Tidak dinafikan, kajian era tersebut bermula zaman fitnah tahun 30 Hijrah sehingga perletakan jawatan Hassan bin Ali dan perlantikan Muawiyah sebagai khalifah tahun 41 Hijrah memerlukan bacaan yang teliti, rumit dan sumber yang dipercayaai.

Dalam erti kata lain, berpeluh jugalah kalau nak membacanya.

Namun, ia memberi 1001 pengajaran, iktibar yang sangat penting kepada umat Islam...

Apapun... tunggu ulasan saya untuk topik tersebut dalam entri yang lain.

Teruskan bersama ibrahsejarah yang sentiasa cuba mencairkan maklumat dalam berkongsi rezeki ilmu yang ada.

2 comments:

Saifol Iskandar said...

salam.. saya cadangkan juga ustaz ceritakan fitnah terhadap sahabat yang lain seperti thalabah bin hatim yang kononnya tak nak bayar zakat.. saidina umar yang kononnya pernah bunuh anak perempuanya... sipaya masyakat luar boleh tahu hal yang sebenarnya... :)

abuiyyash said...

salam Iskandar!

Syukran atas cadangan. Mmg banyak cerita2 fitnah berkaitan sahabat2 dan tokoh2 Islam.

Doakan ustaz boleh memberi sumbangan utk perkara2 ini.