Saturday, May 23, 2009

Si Abu Lahab

Abu Lahab inilah yang merupakan Pak Saudara Nabi SAW, bukan si Abu Jahal tu.
Nama sebenar dia ialah Abdul Uzza bin Abdul Mutallib. Merupakan keroni Abu Jahal berpakat buat aniaya pada nabi saw.

Bahkan dia lebih dahuli mengikalan penentangan kepada Rasulullah daripada Abu Jahal. Bab yang ini, dia lebih hebatlah daripada si Abu Jahal.

Banu Hasyim semuanya secara ijmaknya adalah penyokong Rasulullah saw berbeza dia seorang ini.

Al-Kisahnya dia ini berjiran dengan Rasulullah saw. Tapi jiran yang jahat. Suka melempar kotoran dan benda busuk di pintu rumah baginda.

Ada dua jiran yang jahat duduk berjiran dengan Rasulullah saw. Si Abu Lahab dan Si Uqbah bin Abu Mu’it. Mereka berdua pernah mencampak perut unta di pintu rumah baginda saw.

Yang ramai orang keliru juga pasal nama isteri si Abu Jahal ini. Katanya Hindun. Silap tu.

Isteri Abu Jahal ialah Ummu Jamil binti Harb bin Umayyah bin Abd Syam. Adapun si Hindun binti Utbah bin Rabi’ah ialah isteri si Abu Sufyan. Terdapat perbezaan pendapat tentang nama sebenar Ummu Jamil. Dikatakan al-‘Aura’ dan dikatakan juga Arwa.

Dah bapa borek, maka si anak pun samalah rintik. Maka si anak-anak Abu Jahal dan isterinya pakat sama-sama bersekongkol buat jahat dengan si bapa pada Rasulullah saw.

Nama anak si Abu Jahal ialah ‘Utaybah dan ‘Utbah. Kedua-duanya pernah mengahwini puteri Rasullah saw. Si ‘Utbah kemudian menceraikan si Ruqayyah dan si ‘Utaybah kemudian menceraikan Ummu Kathum.

Nak tau ‘ending’ si Ummu Jamil. Al-Kisahnya satu hari dia bawa seikat duri untuk dicampakkan ke jalan yang dilalui oleh Rasulullah saw. Kerana kepenatan, dia berehat di atas batu. Kemudian datang malaikat menarik dari belakangnya dengan tali yang ada di lehernya lalu menjerutnya sehingga mati.

Adapun si Abu Lahab matinya kerana ditimpa sakit ‘al-Adasah’ seumpama taun, penyakit berjangkit yang amat digeruni oleh orang Arab. Jarang manusia akan hidup jika ditimpa penyakit ini.

Tatkala ia mati, iaitu 7 hari selepas perang Badar maka si anak-anaknya tak mahu mendekatinya. Takut akan mendapat jangkitan. Sehingga dikatakan selepas 3 hari, anak-anak Abu lahab bersetuju untuk mengorek satu lubang lalu menolak mayat si bapa ke dalamnya dengan kayu daripada jauh untuk mengebumikannya.

Beginilah kesudahan buruk orang yang buat jahat pada Rasulullah saw.

No comments: