Tuesday, October 14, 2008

Hebatnya Mekah!

Seringkali disimpulkan bahawa sesuatu yang memiliki banyak nama menandakan sangat tinggi dan pentingnya perkara tersebut. Sebagai perumpamaan tanah suci Mekah juga mempunyai beberapa nama. Seorang ahli pelayaran Turki dalam karyanya al-Rihlat al-hijaziah telah mencatatkan nama-nama yang diberikan kepada Mekah seperti Baitullah, Makkah al-Mukarramah, al-Bayt al-Sharif, al-Kacbah al-Sharifah, Bakkah, al-Bayt al-Haram, Makkah al-Sharifah, al-Balad, al-Qura, Auruz, Mucattashah, Faran, Muqaddasah, Qawus, Qaryah al-Naml, Jababizah, al-Khatim wa al-Wadi, al-Haram, al-cArash, Bararah, Salah, Fitam, Zabhah, Tayyibah, Nasah, Bayt Micad dan Umm al-Qura. (Lihat Auliya’ Chalabi, 1999M, al-Rihlat al-hijaziyyah, hlm. 233).
Begitu juga Madinah, dikatakan mempunyai 29 nama. Antaranya Tabah, Tibah, al-Mahabbah, al-Mahbub, Yathrib, al-Najiah, al-Mubarakah, al-Majinnah, al-Marzuqah, al-Shafiah, al-Khayyirah, al-Marhumah, al-Mahfufah, al-Qudsiyyah, Dar al-Hijrah dan al-Jabirah. (Lihat Syawqi Abu Khalil, 1426H/2005M. Atlas al-hadis al-nabawi min al-kutub al-sihhah al-sittah amakin aqwam, hlm. 336).
Orang Arab apabila membesarkan sesuatu perkara dalam kehidupan, mereka akan merperbanyakkan nama-nama perkara tersebut. Sebagai contoh yang lain ialah nama kuda. Ia juga disebut al-Faras, al-Mu
tahham, al-Tamuh, al-Shayzam, al-Salhab dan al-Timir. Adapun unta juga disebut al-Ibil, al-Fahl, al-Muscab, al-Zacun, al-Rahul, al-Nadih dan al-Daris. Anak panah yang merupakan senjata penting bangsa Arab juga mempunyai pelbagai nama seperti al-Sahm, al-Sadir, al-Zalij, al-Taish, al-Saib, al-Shazif dan al-Mariq. Begitu juga awan yang dikenali dengan pelbagai panggilan seperti al-Sahab, al-Ghamam, al-cArid, al-cAnan, al-Haydab, al-Makfahir dan al-Sayyib. ( Lihat Syawqi Abu Khalil, 1427H/2006M. Atlas al-sirah al-nabawiyyah, hlm. 6).

No comments: