Monday, October 6, 2008

Asal-usul bangsa Arab (siri 2)

Keturunan Qahtan tinggal di selatan iaitu di Yaman dan sekitarnya. Daripada mereka ini lahirnya raja-raja Yaman, Kerajaan Ma’in, Kerajaan Saba’ dan Kerajaan Himyar. Kemudian sebahagian mereka telah keluar berhijrah ke kawasan lain di sekitar semanjung Arab dengan sebab-sebab tertentu antaranya selepas pecah empangan Ma’rib. Sebagai contoh, kabilah al-Lakhm yang telah berhijrah ke al-Hirah, Kerajaan Kindah ke Hadramaut, al-Jarahimah yang singgah di Wadi Mekah dan telah bertemu dengan Nabi Ismail dan kabilah al-Azdi yang muncul daripada mereka Aus dan Khazraj.

Manakala keturunan Adnan merupakan bangsa Arab yang telah bercampur dengan darah selain Arab. Mereka yang dikenal dengan Arab Utara, pada asalnya adalah tinggal di Mekah. Keturunan Adnan adalah berhubung dengan Nabi Ismail a.s. Daripada Adnan yang merupakan datuk Rasulullah saw telah lahir kabilah2 Arab iaitu Mudhar dan Rabi’ah.

Daripada Mudhar lahir keturunan Hawazun, Tamim, Adiyy dan Quraisy. Manakala daripada Rabi’ah muncul kabilah Bakr, Hanifah dan Abdul Qays.

Kemudian Mekah dan kawasan sekitarnya tidak dapat menampung bilangan bangsa Arab Utara, lalu mereka mula berhijrah untuk mencari sumber air dan padang rumput. Sebagai contoh kabilah Abdul Qays berhijrah ke Bahrain, kabilah Hanifah ke Yamamah dan sebagainya.

No comments: