Thursday, June 19, 2008

Nama Yang Pelbagai...jangan pening

Terdapat beberapa laut yang penting apabila mengkaji sejarah Islam iaitu Laut Rom/Syam (Laut Mediterranean), Laut Merah (Laut Firaun dan Laut Qulzum, Laut Kaspian (Dalam karya bahasa Arab biasa disebut dengan al-bahr al-Khazar dan al-bahr Qazwin), Laut Hitam (Dalam karya bahasa Arab biasa disebut dengan al-bahr al-Aswad dan al-bahr Nabtash) dan Laut Aral (Dalam karya bahasa Arab biasa disebut dengan al-bahr Khawarizm).

Selain laut, terdapat juga sungai-sungai yang terkenal. Sungai Nil di Mesir, Sungai Furat (Euphrates) dan Sungai Dajlah (Tigris) di Iraq dan Sungai Jihun (Amodaria) dan Sihun (Sardaria) di sebelah Khurasan merupakan sungai-sungai yang cukup terkenal dalam sejarah Islam.

Begitu juga apabila menyebut tentang selat terdapat beberapa selat yang cukup terkenal dalan sejarah Islam iaitu Selat Giblartar yang memisahkan antara daratan Afrika dan Andalus dan Selat Boshporus yang memisahkan antara Anatolia (Asia Kecil) dengan Kostantinople. Apabila menyebut tentang teluk maka antara yang terkenal dalam kajian sejarah ialah Teluk Arab, Teluk Parsi dan Teluk Biskay di utara Andalus. Begitulah juga apabila menyebut terusan maka Terusan Suezlah yang paling terkenal.

No comments: