Friday, January 16, 2009

Kehebatan Kerajaan Umayyah?

Kehebatan Kerajaan Umayyyah

Sejarah Kerajaan Umayyah cukup kurang dibaca oleh kita. Jika. Ada, pun cenderung dengan keburukan. Yang tertulis tentang kezaliman Hajjaj di Iraq, kezaliman Yazih membunuh Husin b. Ali di Karbala’ dan tamaknya Muawiyah pada jawatan khalifah lantas melantiknya anknya sendiri sebagai penggantinya. Betul ke semua fakta-fakta tersebut, yang sampai kepada kita.

Saya sekadar ingin menyebut kehebatan Kerajaan Umayyah yang jarang dihebah-hebahkan. Banu Umayyah cukup terkenal dengan kepimpinan mereka sehingga berjaya menjadi ‘penguasa tunggal’ semasa zaman pemerintahan mereka. Sebagai bukti lain di Andalus sama ada ketika zaman gabenor, zaman Umara’ atau zaman Kerajaan Umayyah, sepanjang tempoh di Andalus mereka merupakan penguasa tunggal.

Kemunculan kerajaan-kerajaan kecil yang disebut zaman Muluk Wa Tawa’if hanya muncul di Andalus selepas kejatuhan Banu Umayyah seperti mana berlaku kemunculan Duwaylat (kerajaan-kerajaan kecil) di timur juga berlaku selepas kejatuhan Kerajaan Umayyah di Damsyik iaitu pada zaman Kerajaan cAbbasiyyah.

Kerajaan Umayyah yang muncul selepas zaman Rasulullah s.a.w dan Khulafa’ al-Rasyidin telah mengambil langkah menyambung usaha yang dilakukan oleh pemimpin sebelum mereka untuk meneruskan usaha perluasan kuasa Islam di kawasan perairan di Kepulauan Laut Mediterranean, sebagaimana yang mereka lakukan di kawasan darat ke Afrika Utara, Andalus, al-Sind dan Ma Wara’ al-Nahar.

Mereka telah menyusun sekurang-kurangnya 45 operasi laut ke Kepulauan Laut Mediterranean sama ada yang terletak di timur, tengah ataupun barat laut tersebut seperti Pulau Cyprus, Pulau Rhodes, Pulau Kriti, Pulau Sicily, Pulau Sardinia serta Pulau-pulau Balearic.

Matawang Islam pertama dibuat pada zaman mereka. Pengepungan ibu kota Byzantine, Constantinople turut dilancarkan kali pertama pada zaman mereka.

Ayuh kita membaca sejarah Islam kita dengan suara hati kita yang bersih.

1 comment:

Ibnu 'Uthman said...

Bagaimana Mu’awiyah berupaya menjadi Khalifah berdasarkan pendapat-pendapat sarjana Islam dan Barat?