Tuesday, January 29, 2008

SJ: Mengapa payah belajar sejarah?(001)

Ada banyak sebab mengapa orang Melayu tidak minat membaca sejarah Islam.
1. Cara penulisan sejarah

Ulama' sejarah Islam mempunyai 2 cara dalam menulis karya sejarah mereka sama ada mengikut kronologi tahun (tahun demi tahun, 1Hijrah...2H...3H....dan seterusnya) dan mengikut kaedah tematik (mengikut tajuk2) bermula zaman Rasul saw, khulafa' al-rashidun...
Namun buku-buku hari ini apabila menulis sejarah bercampur baur ke sana kesini. Sekejap sejarah Eropah, sekejap sejarah Islam, sekejap itu dan ini. Tiada kesinambungan masa atau tempat. Jadi anda yang ingin membaca sejarah cuba mulakan dengan buku yang ditulis tahun demi tahun supaya anda dapat melihat perkembangan sejarah itu sendiri.

2. Pemisahan antara ilmu sejarah dan ilmu geografi.

Sebenarnya dua ilmu ini adalah dua cabang daripada satu pohon ilmu yang satu. Sejarah adalah ilmu masa dan geografi adalah ilmu tempat. Manusia adalah topik utamnya. Ini yang telah disebut oleh pakar sejarah dan atlas Dr. Husayn Mu'nis. Macam mana kita hendak faham tentang Parsi, Taif, Habsyah, Sham, Armeniaa, Andalus kalau kita tidak tahu di mana tempat2 tersebut.
Ilmu geografi sebenarnya berkembang sama dengan ilmu sejarah. al-Yaakubi, Ibn Khardazbah, al-Istukhri dan Ibn Hawqal adalah penulis buku geografi (biasa disebut ilmu al-masalik wa al-mamalik) yang sezaman dengan al-Tabari, al-Baladhuri pengarang karya sejarang. Begitu juga Yaqut al-Hamawi adalah sezaman dengan Ibn al-Athir, Ibn Kathir. Begitu juga al-Nuwayri dan al-Qalqashandi yang turut menulis tentang geogragi dalam encyclopedianya adalah sezaman dengan Ibn Taghri Bardi.

Pastikan bila anda belajar sejarah, anda cuba ikuti 2 langkah ini. Jangan lupa ramai antara kita yang langsung tiada mu'jam geografi ini tetapi berminat menguasai sejarah Islam. Janganlah risau. Kalau anda tiada duit untuk membeli Mu'jam al-buldan yang berjilid-jilid, cukuplah dalam rak buku anda ada al-Raudh al-Mi'tar nukilan al-Himyari yang ditahkik oleh Dr. Ihsan al-Abbas. Jumpa lagi.

No comments: