Sunday, December 26, 2010

Peristiwa bulan Muharam

Apalah kita ini. Macam tiada modal. Asyik2 bila datang bulan Muharan nak cerita pasal hijrah. Sebenarnya banyak lagi.

1. Perang khaybar

Perang ini berlaku pada bulan Muharam. Huraikanlah pada masyrakat. Bahaya orang Yahudi. Pada bulan haram pun mereka tak hormat. Atau apa sahajalah pasal yahudi.


2. Perang Siffin.

Perang Siffin ini berlanjutan utk tempoh yang lama. Melibatkan bulan Muharam tahun 37 Hijrah. Boleh kita hurai masalah fitnah dalam umat Islam. Bahayanya kumpulan khawarij dan al-Sabaiyyun.

Khawarij ini cukup bahaya. Ceritakanlah pasal perang al-Nahrawan yang tercetus antara Ali bin Abu Talib dan puak ini. Mereka bertindak ganas sehingga membunuh khalifah Ali dan buat kacau bilau dalam wilayah Islam.

Begitu juga al-Sabaiyyun atau pengikut Abdullah bin Saba'. Mereka adalah gl penghasut yang mengajak umat Islam merusuh di Madinah sehingga membunuh Uthman bin Affan. Tektik mereka licik. Bermula dari tahun 30 hijrah mereka membuat perancangan jahat. Tahun 35 hijrah slp kira2 6 tahun, misi mereka membuahkan hasil.

Merekalah watak penting dalam melagakan tentera Islam sehingga tercetus perang jamal, kemudian perang Siffin. Mereka bijak menyusup masuk menyalakan api, akhirnya umat Islam berbunuhan sesama sendiri.

Banyaklah boleh cerita pasal Muharam ini...

No comments: