Saya bukanlah nak memperbesar-besarkan benda yang khilaf. Lebih baik kita bincang perkara-perkara yang lebih penting. Cuma kali ini saya terpanggil juga untuk tulis perkara ini.
al-Kisahnya saya terbaca dalam kita al-Rahiq al-Makhtum karanga Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri tentang tarikh berlaku Israk dan Mikraj.
Pengarang menyebut ada 6 pandangan tentang tarikh peristiwa agung ini.
1. Pada tahun yang sama Rasulullah saw dibangkitkan. (Pendapat al-Tabari)
2. Selepas 5 tahun kebangkitan Rasulullah saw. (ditarjih oleh al-Nawawi dan al-Qurtubi)
3. Malam 27 Rejab tahun yang ke-10 selepas kebangkitan saw. (pendapat al-Mansurfuri)
Ketiga-tiga pendapat ini ditolak kerana Khadijah meninggal dunia pada bulan Ramadhan tahun ke-10 kebangkitan saw sedangkan beliau wafat sebelum difardukan solat. Tidak berlaku perselisihan pendapat yg mengatakan bahawa kefarduan solat adalah pada malam Israk dan Mikraj.
4. Pada bulan Ramadhan tahun ke-12 kebangkitan (16 bulan sebelum hijrah)
5. Bulan Muharram tahun ke-13 kebangkitan saw (setahun 2 bulan sebelum hijrah)
6. Bulan Rabi'u al-Awwal tahun ke-13 kebangkitan (setahun sebelum hijrah).
Tidak dapat dipastikan manakah pendapat yang paling kuat di kalangan 3 pendapat terakhir ini.
Saturday, July 18, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment